maanantai 6. syyskuuta 2010

1. askel kohti tavoitetta

Tänään tein töissä alustavan treenisuunnitelman seuraaville 3-4 viikolle. Näyttää siis siltä, että mä ihan oikeasti olen aikonut treenata AVO-liikkeet kuntoon, jaiks! Aloitin treenisuunnitelman toteutuksen tänään, jolloin vuorossa oli luoksetulo, kaukokäskyt ja ruutu.

Menin tekemään treenin läheisellä omakotitaloalueella sijaitsevalle kentälle, jossa ei olla vielä kertaakaan treenattu ruutua, jotta tulisi taas uusi paikka ruudulle.
Aloitettiin treeni siis luoksetulosta tai paremminkin ehkä takapalkan opettamista tuo vielä on. Ollaan jääty sitä hinkkaamaan todella pitkäksi aikaa, kun Retulle tuntuu todella vaikealta pitää kiinni siitä yhdestä ainoasta kriteeristä minkä oon asettanut eli jalat ei saa liikkua. Oon varmaan alkuun antanut sen mennä palkalle vaikka etujalat ois vähän liikkunut ts. toinen etujalka on ilmassa! Tuon huomasin eilen eli meidän perusasento on toinen etutassu ilmassa, hyi mua kun olen hyväksynyt tuollaista perusasentoa ties kuinka kauan :( Nyt oon siis sitä samalla lähtenyt korjaamaan eli vasta kun koira istuu molemmat etujalat maassa oon heittänyt takapalkan ja jos liikahtaa jalka niin heti käynyt poimimassa takapalkan pois ja uusi yritys. Ehkä tää alkaa tuottaa tulosta pikkuhiljaa nyt kun oikeesti oon tarkkana noiden jalkojen kanssa. Tehtiin noin 6-7 toistoa ja myöhemmin vielä toinen samanmoinen sarja ja alkoi se ihan sujuakin. Noita siis lisää, jotta päästään jossain vaiheessa oikeasti eteenpäin..

Seuraavana tein kaukokäskyjä eli lähinnä siis maasta istumaan ensin muutama toisto ihan polviltaan maasta koiran edestä ja palkan heitin koiran taakse. Lopuksi pari toistoa niin, että seisoin koiran edessä ja palkka taas heittämällä koiran taakse. Toimi hyvin, jotenkin tuntuu, että toi palkan heittäminen koiran taakse toi lisää draivia koiraan, jolloin ylös nousemiset oli huomattavasti ripeämpiä, jes :) Tuosta siis jatketaan ensi kerralla.

Loppuun tein vielä 3 tai 4 ruutuun lähetystä noin 20 m etäisyydeltä siten, että joka kerta siirsin kulmamerkkejä noin 30 cm kauemmas maton nurkista. Nyt ollaan siis jo noin 1,80 x 1,80 m (mun mittojen arviointi on sitten hyvin epäluotettavaa, joten voi olla paljon enemmän tai vähemmän..) ruudussa ja vauhdilla tuo juoksee edelleen ruutuun ja kutsusta suoraan takaisin. Ruutua on kiva tehdä aina treenien loppuun, kun koira niin tykkää tuosta juoksuiloittelusta. Ensi kerralla tehdään samaan tapaan edelleen ruutua suurentaen niin, että aloitetaan noin 1,5 x 1,5 m ruudusta ja siitä taas pikkaisen suuremmaksi eli tavoitteena päästä viikon sisällä 3 x 3 m ruutuun. Pitäisi käydä ostamassa ruutunauhat niin olisi vähän helpompaa seurata ruudun etäisyyksien kehittymistä ;)

Huomenna alkaakin sitten jo koulu, saapa nähdä miten saan pysyttyä suunnitelmassani kaikkien koulukiireiden lomassa, mutta yritetään! Niin ja ens viikonloppuna on Nina Frantsin vetämä agitehokoulutus, josko saataisiin taas lisää ajattelemisen aihetta siihenkin lajiin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti